Proszę zapisać notatkę z tematem lekcji. Na stronie docwiczenia.pl wpisać kod K7S9X2 i wysłuchać nagrania 44 do zadania 3 str 63 (podręcznik). W ćwiczeniach proszę zrobić zadanie 5,6 i 7 str ,65. Do zadania 7 odmianę czasownika mögen znacie, macie w zeszycie i w ćwiczeniach , a forma möchte znaczy chciałabym/chciałbym odmiana jest w podręczniku punkt 1 str 69.
Thema: Was isst du zu Mittag?
Was isst du zu Mittag? – co jesz na obiad?
gibt es – jest, znajduje się
das Gericht -potrawa
das Hauptgericht – danie główne
der Fisch – ryba
Schnitzel – sznycel, schabowy
Pommes frites, Pommes – frytki
der Reis – ryż
dier Nudeln – makaron
Salzkartoffeln – kartofle gotowane
dazu- do tego
der Salat – sałata
der Kopfsalat – sałata zielona
gemischter Salat – sałata mieszana
der Gurkensalat – mizeria
der Obstsalat – sałatka owocowa
das Obst – owoce
das Gemüse – warzywa
der Apfelkuchen – jabłecznik
der Nachtisch – deser
das Brathänchen – kurczak pieczony
das Mineralwasser – woda mineralna
mit- z
ohne – bez
das Mineralwasser mit Kohlensäure – woda mineralna gazowana
das Mineralwasse ohne Kohlensäure – woda mineralna niegazowana
der Saft , Säfte- sok, soki
Gemüsesuppe – zupa jarzynowa
Tomatensuppe – zupa pomidorowa
gulaschsuppe – zupa gulaszowa
das Fleisch – mięso
04. 05
Zapiszcie notatkę z tematem lekcji do zeszytu. Proszę wejść na stronę dociwczenia.pl wpisać kod K7S9X2 otworzyć nagranie 50 do zadania 1 str 62 (podręcznik). Zapoznajcie się ze słownictwem z tego zadania. Następnie otwórzcie nagranie 51 do zadania 2 str 113 (ćwiczenia) , dla ułatwienia podaje słowa które trzeba będzie wpisać w luki (,Schinken,Kakao, Kaffee x2, Apfelsaft,Frankfurter Würstchen, Butter, Käse, Milch x3, Müsli, Cornflakes, Quark, Ei, Brot). Następnie proszę na stronie docwiczeniapl wpisać kod K7ZH2L i wysłuchać nagrania do ćwiczenia 2 str 64 w ćwiczeniach. Dla ułatwienia podaje słowa które trzeba wpisać w luki (Brötchen, Kakao, Apfelsaft, Schinken, Frühstück, Joghurt, Cornflakes, Bruder, Wochenende, Milch, Ei, Quark, Brot, Kaffee, Würtschen, Vater). W ćwiczeniach zróbcie zadanie 3 str 64 , pamiętajcie,że czasownik trinken jest czasownikiem regularnym, a czasownik essen nieregularnym, kto nie pamięta odmiany proszę zajrzeć do podręcznika str 43 punkt 1. Proszę przesłać mi zdjęcia zadań na messenger lub maila.
Thema: Frühstück und Mittagessen.
das Frühstück – śniadanie
zum Frühstück – na śniadanie
frühstücken – jeść śniadanie
das Mittagessen – obiad
das Rührei – jajecznica
das Würtchen – parówka
die frankfurter Würstchen – frakfurterki
das Brot – chleb
die Butter – masło
der Quark – twaróg
das Ei, die Eier – jajko, jajka
der Käse – ser
die Wurst – kiełbasa
der Schinken – szynka
das Müsli – musli
die Cornflakes – płatki kukurydziane
der Kaffee- kawa
der Tee – herbata
die Milch – mleko
der Apfelsaft – sok
der Zucker – cukier
mit – z
ohne – bez
die Majonäse ( w skrócie też jest wersja Majo) – majonez
W tym rozdziale pojawia się nowe zagadnienie gramatyczne – Personalpronomen im Akkusativ czyli zaimki osobowe w bierniku. Pamiętamy o tym, że biernik odpowiada na pytanie kogo? co? Zapiszcie poniższą notatkę z tematem do zeszytu. Proszę wejść na stronę http://docwiczenia.pl i wpisać kod K7S9X2 wybrać nagranie 47 do tekstu z podręcznika str 60 zadanie 2. Następnie wybrać nagranie 48 i zrobić zadanie 2 str 113 w ćwiczeniach (tabelka). W ćwiczeniach wykonajcie zadanie 5 i 6 str 63. Proszę wymyślić dwa zdania z zaimkiem osobowym w bierniku i wysłać mi na messenger lub maila.
Thema: Ich kaufe Bonbons für dich.
der Schulhof – boisko szkolne
für alle – dla wszystkich
der Durst – pragnienie
der Kaugummi – guma do żucia
der Bonbon – cukierek
der Lolli – lizak
die Limonade – lemoniada
der Schockoriegel – batonik czekoladowy
das belegte Brötchen – kanapka
Personalpronomen – zaimki
Nominativ – manownik Akkusativ – biernik
ich – ja mich – mnie
du – ty dich – ciebie
er – on ihn- jego
sie – ona sie – ją
es – ono es – je
wir – my uns – nas
ihr – wy euch – was
sie – oni sie – ich
Sie – Pan, Pani, Państwo Sie – Pana, Panią, Państwa
Przykłady:
Ich kaufe Bonbons für dich – Kupuję cukierki dla ciebie.
Ich sehe ihn – Widzę go.
Er liebt sie – On ją kocha.
Sie hat ein Geschenk für uns – Ona ma prezent dla nas.
ich verstehe euch nicht – Nie rozumiem was.
20.04
Zaczynamy nowy rozdział związany z jedzeniem, pojawia nam się tu bardzo dużo nowego słownictwa. Zapiszcie do zeszytu poniższą notatkę z tematem lekcji. Po zapisaniu i zapoznaniu się ze słownictwem proszę otworzyć link
https://drive.google.com/open?id=1QAxU4MQ3XdfMKrQr_YpOquDhC73ZKOJG z nagraniem do zadania 1 str 112 (ćwiczenia) oraz wejść na stronę docwiczenia.pl wpisać kod: K7EDUP wysłuchać nagrania do zadania 1 str 62 (ćwiczenia). W ćwiczeniach wykonajcie również zadanie 2 i 3 str 62. Nie zapomnijcie, że czekam na wasze nagrania z czytaniem.
Thema : Was und für wen kaufst du ein?
einkaufen – robić zakupy, kupować (czasownik rozdzielnie złożony np. ich kaufe zwei Flaschen Wasser ein – kupuję dwie butelki wody)
für wen – dla kogo
das Pfund – funt ( chodzi o angielską wagę nie o pieniądze)
das Kilo – kilogram
das Stück – kawałek
die Dose – puszka
die Packung – paczka
die Tüte – torebka
die Flasche – butelka
der Becher – pojemnik, kubek
das Glas – szklanka, słoik
das Päckchen – paczka mała
das Mineralwasser – woda mineralna
der Orangensaft – sok pomarańczowy
Kekse – ciastka
die Marmelade – marmolada
das Brötchen – bułka
der Tomate – pomidor
das Salz – sól
der Pfeffer – pieprz
Bonbons – cukierki
der Kuchen – ciasto
der/ das Joghurt – jogurt ( jogurt ma 2 rodzaje w języku niemieckim dlatego napisałam der i das jedno i drugie jest poprawnie)
der / das Liter – litr (tak samo z rodzajnikiem jak wyżej napisałam)
wpisać KOD K12JZY. Przesłuchajcie nagrania kilka razy i odpowiedzcie na następujące pytania :
Was macht Mathilda am Morgen?
Was macht sie am Vormittag?
Was macht sie am Mittag?
Was macht sie am Nachmittag?
Was macht sie am Abend?
Zdjęcie lub odpowiedzi wysłać na maila satur84@wp.pl
Proszę również wykonać zadania te które jeszcze nie były zrobione z zeszytu ćwiczeń str 58, jako pomoc zajrzyjcie do podręcznika str 57.
02. 04
Thema : Alltag und Freizeit – Wiederholug.
Proszę wejść na stronę docwiczenia.pl wpisać kod : K7YK4X , otworzy wam się nagranie, przesłuchajcie nagrania kilka i zróbcie do niego zadanie 1 str 57. Zróbcie proszę również zadanie 2 i 3 str 57. Proszę piszcie ołówkiem, aby później móc poprawić błędy. Proszę zrobić zdjęcia z tych zadań i wysłać mi na maila satur84@wp.pl . Zadanie 4 str 57 napiszcie w zeszycie i też wyślijcie zdjęcie. W zadaniu 4 czasowniki są w formie bezokolicznika, pamiętajcie o tym aby czasownik był odmieniony odpowiednio do osoby. Proszę wysłać mi to najpóźniej do poniedziałku 06.02.2020. Zadania będę oceniać.
23. 03
Thema: Wiederholung.
Będziemy powtarzać materiał z rozdziału 4, aby po powrocie do szkoły napisać sprawdzian.
Przesyłam wam do wysłuchania dialog (w linku), odsłuchajcie go kilka razy
Zróbcie zadanie 1 z podręcznika str 56. Następnie zadanie 3 str 56, w tym zadaniu mamy czasowniki rozdzielnie złożone, kto nie pamięta proszę popatrzeć na przykłady (podręcznik punkt 1 str 57). Proszę przesłać mi to zadanie (3 str 56) na maila satur84@wp.pl . Z ćwiczeń proszę zrobić zadanie 1 str 58. Jeśli ktoś będzie pisał na komputerze przesyłam podpowiedź jak tworzyć niemieckie litery.
Proszę przetłumaczyć poniższe zdania. Proszę nie korzystać z tłumacza google itp. Celem tego zadania jest praca z podręcznikiem (rozdział 4). Przetłumaczone zdania prześlijcie na adres satur84@wp.pl
1. O której godzinie chodzisz spać?
2. Musisz posprzątać swój pokój.
3.Możesz wyprowadzić psa?
4. Wieczorami oglądam telewizję.
5. W sobotę idziemy na imprezę.
Wejdźcie na stronę – docwiczenia.pl . Wpiszcie kod – K7M5YD. Po wpisaniu tego kodu pokaże się krótki film, w zeszycie ćwiczeń na stronie 94 i 95 są zadania do tego filmu. Powodzenia!